27. května 2015

Whole30: 3. týden

Už je za mnou 3. týden. Musím říci, že od půlky druhého týdne to ubíhá strašně rychle. Asi i díky návyku, který jsem si získala. Už tolik nepřemýšlím, co můžu, co ne, co si vůbec dát k jídlu. I ty snídaně jsou lepší...

15. den

Snídaně: kokosová omeleta s ovocem (jablko, hruška, banán), pár rozinkami a lehce praženými lískovými ořechy a sezamovými semínky

Svačina: krůtí pečeně, okurka

Oběd: roastbeef s pečenou bramborou, zelenina, bylinkové máslo a domácí omáčky k masu
Svačina: Banánové a borůvkové jednohubky
Ta vpravo nahoře není spálená, ale s borůvkami! 

Večeře: Chřest s paleo holandskou omáčkou, 2 plátky krůtí pečeně, zeleninová obloha
Aktivita: posilování a strečink 30 min

16. den

Snídaně: kaše z chia semínek a ovoce (hruška, jablko, borůvky) s lískovými ořechy a skořicí

Svačina: banán s mákem (nemletým)
Tímto zdravím maminky kolegu z práce, který se o této kombinaci zmínil. Musím říct, že to bylo nejdřív trochu zvláštní, asi tím že to nebyl umletý mák. Žádnou výraznou chuť to vlastně nemá, ale byla to fajn změna.

Oběd: masové kuličky v rajčatové omáčce

Svačina: pomeranč
Ten asi všichni víme, jak vypadá.

Večeře: Pečená brokolice na česneku se zbytkem bylinkového ghee a teplou tahini pastou
Tohle opravdu doporučuji. Brokolici s česnekem strčíte do trouby a za chvíli je hotovo. Jenom ji tam příště budu muset nechat trochu kratší dobu. Tahini pastu nebo omáčku ze sezamových semínek si můžete jednoduše připravit sami. Je dobrá teplá i studená a v lednici vydrží dlouho. Mňam.

17. den

Snídaně: krůtí pečeně, zelenina

Oběd: Pórkovo-batátový krém
Musím přiznat, že tohle zase takový zázrak nebyl. Příště možná zkusím udělat jen pórkovou polévku a do toho kousky batátů, aby to nebylo celé takové nasládlé.

Svačina: jablkovo-banánový koláček z bílků s ořechy
No, ty bílky se už musely zpracovat! 

Večeře: salát s roastbeefem

18. den

Snídaně: zeleninový salátek (salát, rukola, polníček, okurka, paprika, jarní cibulka) s vepřovými nudličkami se sezamem. Makový (paleo!) dortík (základ: makový koláč; náplň: banán a našlehané kokosové mléko; toping: našlehané kokosové mléko s borůvkami)

Oběd: Pečený „koláč“ z máslové dýně s pekanovými ořechy

Svačina: jablkovo-banánový koláček z bílků s ořechy

Večeře: Omeleta z bílků, krůtí pečeně, zelenina
 Aktivita: běh, posilování

19. den

Snídaně: pórkovo-batátový krém, kousek roastbeefu

Svačina: 1/2 pomeranče
Oběd: Cuketové nudle s vepřovou pečínkou

Předzkouškový doping: jablko, směs ořechů a rozinky
Večeře: Krémový špenát s kuřecím masem
Dezert ku příležitosti bratrovy úspěšně složené zkoušky dospělosti: makový paleo koláč s kokosovým krémem a jahodami

20. den

Snídaně: Vaječná omeleta, avokádo, roastbeef

Oběd: Pečené kuře, dušené zelí

Svačina: makový koláč s avokádovou pěnou, posypané kokosem
No, dobře, pěna to moc nebyla, ale bylo to dobrý a drželo to.


Večeře: vepřový špíz, zeleninový salát
 Aktivita: florbal 60 min

21. den

Snídaně: Dýňový „koláč“ s pekanovými ořechy

Svačina: banán
Oběd: Jehněčí koftas s tahini pastou, zeleninová obloha a rajčatový salát

Svačina: Makový koláč s jablkovým pyré, trochou kokosového krému a mátou

Večeře: Restované papriky a rajčata s vepřovými nudličkami a sezamem

Shrnutí týdne

Tento týden jsem také navštívila úžasnou prodejnu s masem - The Real Meat Society, kterou najdete v Praze kousek od Karlova náměstí. Prodejna vypadá dobře už zvenku. Moje oko bylo tedy nakrmeno z výlohy ještě před vstupem a na řadě byl nyní žaludek. Chvíli jsem okukovala a nakonec sáhla po jehněčích koftas - mleté jehněčí maso, již ochucené bylinkami. Musím říct, že skoro stovka za 3 docela malé šišky bylo hodně, ale jednou za čas, proč ne. A za příjemnou obsluhu a kvalitní jídlo jsem ochotná si připlatit.

Třetí týden je asi kritický (stejně jako byl vždycky třetí den na táboře). Dva týdny všechno zvládám bez úrazu a třetí týden si sáhnu na horkou pokličku. Nebýt rychlého ochlazení a kalciové mastičky, tak mám teď puchýř přes půlku palce a ukazováčku. Samozřejmě na pravé ruce, což je pro praváka sice skvělá příležitost, jak procvičit levačku, ale ne, že by ten člověk byl nějak zvlášť použitelný. Prostě blbá, no... Ale i telefon zvládá číst otisky obou prstů, takže... no, nedá se říct, že „to nebylo tak horké, jak to vypadalo,“ale moje prsty to přežily.

Uvědomila jsem si, že možná z absťáku, možná ze zkouškového, mám větší chuť na sladké, zvláště po jídle. Nejdříve jsem se to snažila zahnat pár kousky sušeného ovoce (nějaké rozinky, švestku či datli), ale je mi jasné, že to není zrovna nejlepší způsob, takže se to snažím vydržet a prostě to nežrat!

Možná i proto jsem se rozhodla zkusit upéct nějaký paleo koláč. Hlavně mě ale zajímalo, jestli to jde a jak to vůbec bude chutnat. Hledala jsem nějaký bez mandlové či kokosové mouky, protože jsem ji zrovna neměla a upřímně se mi za ty peníze ani moc kupovat nechtěla. Nakonec jsem našla recept na makový koláč, což se hodilo, protože jsme celá rodina strávili den mletím máku. Použila jsem tento recept: varimepaleo.sk/makovy-kolac-bez-muky, který jsem trochu poupravila - místo medu jsem rozvařila asi 4 datle. Koláč byl samozřejmě trochu sušší, ale o to lepší pak byly varianty s různými náplněmi - většinou našlehané kokosové mléko, případně krém a nějaké ovoce, ze kterých pak vznikly pro oko i chuťové buňky výborné dortíky. Tímto bych ráda ještě poděkovala Evičce z Nutric, (kde jsem tento týden nakoupila další kokosové mléko a krém), která mi poslala další recept na vláčnější makový koláč s jablky podle Beáty: veseleboruvky.cz.

3 komentáře:

  1. Aničko, parádní report včetně těch fotek.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Evi, z kvalitních surovin se ta jídla dělají skoro sama :-)

      Vymazat
  2. TOTO NENÍ WHOLE30.
    Vypadá to sice hezky, ale mám dojem, že autorka moc nepochopila CELÝ PROGRAM, protože:
    1. zejména snídaně jsou ovocné, bez jakékoliv zeleniny
    2. svačina v podobě samotného ovoce taky významně mění hladinu cukru
    3. 6 jídel denně působí jako celodenní "pastva" s permanentní zátěží trávicího traktu a stálé stimulace určitých hormonálních drah. Whole 30 toto spíše nedoporučuje. Navíc přemíra ovoce (cukr je stále cukr, v jakékoliv podobě) může být jistě tím, co v člověku evokuje potřebu jíst tolikrát denně
    4. palčinky a podobné záležitosti se nedoporučují z důvodu naučení nových návyků - "nenahrazovat" původní jídla potravinami se sice "povoleným" složením, nicméně podporujícím původní návyky. Konkrétně i o tomto je v knize Jídlo na prvním místě kapitola. A další...
    Celkově mi připadá, že autorka těchto stránek program Whole 30 bud nepřečetla pořádně nebo nepochopila, nebo prostě nerespektuje jeho principy. Ve všech těchto případech (a uvedené jídelníčky tomu jasně odpovídají) se nejedná o Whole 30. A proto je zavádějící toto stravování takto nazývat. Zajímalo by mě po letech, které uběhli, k jakým výsledkům jste došla. Věřím, že úlevné to může být spíše jen v případě, že byste před tím jedla jako p... Tudíž efekt zaznamenat musíte, ale v dlouhodobém horizontu se nutně musel zastavit na nějakém bodu a nevěřím tomu, že dojde do "zdravého stavu". Záleží taky, proč do něčeho takového člověk vstoupí. Klidně se takto stravujete, jen toto prostě NENÍ WHOLE 30.

    OdpovědětVymazat