22. května 2015

Whole30: 1. týden

V době, kdy píšu tento článek, už sice končím druhý týden, ale myslím, že to na celé věci nic nezmění. Co se stalo, stalo se a o to přesně se chci podělit. :-)

Řečičkami co, jak a proč vás už nudit nebudu. Pokud byste o ně stáli, najdete je v předchozím článku. 
Co od těchto týdenních článků čekat? Poctivě fotím všechno, co sním, protože sama jsem celkem horko těžko sháněla každodenní inspiraci na všechna ta jídla. A připojím také praktické tipy, na co si dát pozor, kde nakupovat, kde nenakupovat, co vlastně nakupovat...
Tak pojďme na to!

1. den

Snídaně: míchaná vejce, zelenina
Svačina: banán

Oběd: salát s kuřecím masem v sezamu

Svačina: jablko

Večeře: vejce (volské oko) a mrkvový salát
Nastrouhaná mrkev není mrkvový salát! Do něj patří ještě nastrouhané jablíčko a trochu zakapat citronem a olejem. Mňam.
Aktivita: Jízda na kole 5,4 km

2. den

Snídaně: Jablka s banány a ořechy na pánvi se skořicí
Oběd: vepřové maso s rajčaty a bazalkou, vařené brambory
Svačina: pražené solené mandle (s nimi se hokeji fandilo lépe ;-))
Večeře: Zeleninový talíř (cherry rajčata, okurka, baby mrkve, kedlubna) s dipem z kokosového mléka (chilli papriček, česneku a bylinek), plátek kvalitní šunky, vejce natvrdo
Aktivita: běh 4 km, chůze: 3,4 km

3. den

Snídaně: Kokosová omeleta s rozmačkaným banánem a nastrouhaným jablkem uvnitř
Oběd: Kuřecí prsní kapsa plněná plátkem slaniny a mandarinkou; salát z rukoly, polníčku, pár listy salátu a cherry rajčaty, s kapkou citronového extra panenského olivového oleje
Svačina: Jahody se 2 lžičkami kokosového mléka, posypané strouhaným kokosem
Večeře: Mix zeleniny s kapkou olivového oleje, vejce na hniličku, 2 domácí škvarky, okurkový salát
Aktivita: Chůze: 2,5 km; Florbal: 90 min

4. den

Snídaně: ovocný salát (jablko, hruška, jahody) s trochou kokosového mléka, neslazené rozinky a ořechy
Oběd: Pečené krůtí prso (s cibulí a slaninou) s pečenou zeleninou (řepa, mrkev, cuketa, paprika, rajčata), polníček a rukola
Svačina: žlutý meloun 
Večeře: Masový špíz s cibulí, pečené brambory, salát z rukoly, polníčku a ředkvičky
Aktivita: chůze 3 km

5. den

Snídaně: kaše z chia semínek a kokosu, s jahody, banánem, ořechy a trochou skořice
Řekla jsem si, že taky vyzkouším ten zázrak zvaný chia semínka, o kterém teď všichni mluví. Tato semínka umí nasát velké množství vody a ve výsledku vytvoří takový gel, který ve výsledku nemá vlastně žádnou chuť. Je to zvláštní, ale vyzkoušejte sami ;-)
Oběd: Salát s kuřecím masem (ve školní menze)
Potřebovala jsem se najíst ve škole. Míst na stravování je tam opravdu hodně, ale sehnat něco, co by odpovídalo paleo stravování, byl téměř nadlidský úkol! Nakonec jsem sáhla po zeleninovém salátu s kuřecím masem a domácky vypadající majonézou (která upřímně nevím, z čeho byla, ale budu jim věřit). Jo a tu kukuřici jsem z toho vybrala, kdyby někdo chtěl šťourat. Kvůli tomu jsem na obědě strávila dvojnásobek času.
 
Svačina: jablko, mandarinka
Večeře: vejce se slaninou, pečená mrkev a cuketa s římským kmínem a skořicí, pár listů salátu
Malý dezert: kokosové lupínky
Pozor! Jsou opravdu návykové!
 Aktivita: florbal 90 min

6. den

Snídaně: jablka a hrušky se slaninou a ořechy
Svačina: mrkev, kedlubna, banán
Oběd: telecí maso na cibulce s mátou, zeleninový salát
Dezertová svačina: žlutý meloun, pár kokosových lupínků
Večeře: Zapékaný plněný batát

A dneska byl zase hokej, takže jsem neodolalo kešu oříškům a kokosovým lupínkům
Aktivita: Florbal 90 min

Jo a konečně jsem si objednala a vyzvedla kokosový olej, mléko a ghee. Vyzkoušela jsem internetový obchod Nutric s výdejnou v Praze. Komunikace i přístup byl naprosto skvělý a myslím, že produkty na tom budou stejně. :-)

7. den

Snídaně: kokosová omeleta s broskvemi, ořechy a trochou kokosového mléka uvnitř
Oběd: čekanka se špekem, cibulí a žampiony
Svačina: ovocné pyré
Měla jsem strašnou radost, že jsem našla přesnídávku bez přidaného cukru a taky na etiketě referovali, že bez konzervantů. Jupííí! Tak jsem ho s chutí snědla a pak jsem si všimla pokračování etikety malým písmem, kde jsem objevila kukuřičný škrob jako zahušťovadlo :-( Ale mračna se nade mnou nestáhla a bouře nenastala, takže mi asi bylo odpuštěno a tu druhou přesnídávku, co jsem si koupila, si už nedám. Takže Hamánka ne!
Večeře: Salát s vepřovým masem a vejcem, domácí majonéza

Shrnutí týdne

Musím říct, že různorodost paleo jídel jsem docela podcenila. Z „povolených“ potravin se dá vykouzlit opravdu mnoho pokrmů.
Většinu ovoce a zeleniny jsem nakoupila na farmářském trhu.
Nevím, jestli to mělo souvislost se změnou stravování, ale tento týden jsem byla hodně unavená. Zvláště večer. To jsem byla schopná usnout v 10, maximálně jsem vydržela do 11. No, aspoň jsem nechodila spát po půlnoci jako doteď.
Co bylo kromě únavy tento týden ještě nejtěžší? Neustálé vysvětlování ostatním, co jím a co ne a proč. A ještě zkoumání složení na obalech. A pak taky snídaně, protože jsem byla zvyklá jíst často k snídani sladké pečivo a to teď jaksi nejde...
Na závěr bych se chtěla ještě omluvit za to, že jsem kdy tvrdila, že přehled alergenů v jídelních lístcích ve stravovacích zařízeních je zase jen buzerace podnikatelů. Až díky paleu jsem pochopila, že lidi, kteří mají nějakou potravinovou alergii, to opravdu nemají jednoduché. A neustále se ptát na přesné složení jídla, které obsluha většinou ani nezná, je opravdu otravné (pro všechny strany).

0 komentářů:

Okomentovat